Jak podporovat ohrožené děti v době plošného uzavření škol

domů / acf_cz / Jak podporovat ohrožené děti v době plošného uzavření škol
Jak podporovat ohrožené děti v době plošného uzavření škol

Jak podporovat ohrožené děti v době plošného uzavření škol (PDF)

Od 1. března 2021 byly z nařízení vlády zavřeny všechny školy, a to i ty mateřské, speciální a praktické.
Školy bez výjimky přešly do distančního režimu. Jenže některé děti a někdy ani jejich rodiny nemají
k této formě vzdělávání kompetence a často ani podmínky. Některé rodiny se rozpadají a/nebo řeší
jiné zátěžové situace. Ale vzdělávání je veřejnou službou a právním nárokem, a tak především dnes
nemůže fungovat bez odborné podpory a nesmí být „hozeno“ na děti samotné a na jejich rodiny

Proto všem školám velmi doporučujeme a prosíme je o následující:

• Identifikujte děti, pro které je distanční vzdělávání rizikovým faktorem
Jak je poznáte? Jsou to děti, které nejsou se školou v kontaktu, neúčastní se online výuky, horší se
jejich chování a/nebo vzdělávací výsledky, nespolupracují se školou, jsou ohrožené rodinným prostředím či vykazují známky psychických obtíží nebo mají náročnější speciální vzdělávací potřeby, kvůli kterým se nemohou do distančního vzdělávání plnohodnotně zapojit.1

• Poskytujte pravidelné individuální konzultace prezenčně všem ohroženým a znevýhodněným dětem
I nadále je povolena osobní přítomnost při individuálních konzultacích u dětí na ZŠ a žáků a studentů SŠ a VOŠ.2 Individuální konzultace jsou potřebné nejen v případě dětí se speciálními vzdělávacími potřebami s přiznanými podpůrnými opatřeními, ale také u dětí, pro které je distanční
vzdělávání ohrožující.3

• Poskytujte přiznaná podpůrná opatření
Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími potřebami (dále SVP) mají nárok na poskytování
podpůrných opatření školou a školským poradenským zařízením i při distančním způsobu vzdělávání, proto jim je nabídněte.4

• Zajišťujte individuální podporu online i prezenčně
Asistenti pedagoga, případně další pedagogičtí pracovníci, mohou po dohodě s dítětem a rodiči
individuálně ve škole nebo distančně podporovat děti, které jsou ohrožené školním neúspěchem
nebo duševními obtížemi (např. děti s těžšími zdravotními hendikepy, chronickým onemocněním,
oslabenou imunitou, duševním onemocněním).

• Zajistěte dostupnost školních poradenských pracovníků všem dětem i rodičům
Poradenští pracovníci by měli být v kontaktu s potřebnými žáky. Školy by měly o službách poradenských pracovníků aktivně informovat rodiče a kontakty zveřejňovat a připomínat.

• Informujte děti i rodiče o krizových a psychologických službách
Sdílejte s rodiči a dětmi informace o dostupných krizových a psychologických službách, např. o možnosti využití nejrůznějších linek (např. Linka bezpečí5, Linka pro rodinu a školu6,  psychologická pomoc pedagogům a rodičům Zapojme všechny7,web Opatruj.se a dalších podpůrných služeb).

• Do podpory ohrožených dětí zapojte vlastní, odborné a veškeré další možné kapacity
Aktivujte nejen interní kapacity (pracovníky ŠPP, učitele, asistenty pedagoga, vychovatele), ale
také lokální přirozené partnery a dobrovolníky (nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, knihovny,
doučování ze strany studentů pedagogických fakult).

• Informujte rodiče o možnosti využít odborného poradenství školských poradenských zařízení (ŠPZ)
Zejména v otázkách vzdělávání dětí se SVP, dětí ohrožených školním neúspěchem a dětí s duševním onemocněním jsou zásadním konzultačním partnerem pro školy i rodiče odborníci ze ŠPZ, jako jsou pedagogicko-psychologické poradny (PPP) a speciálně pedagogická centra (SPC).

• Umožněte zapůjčení kompenzačních pomůcek a speciálních učebnic do rodin
Pomozte rodičům se zapůjčením kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních
učebních pomůcek. Usnadníte tak dětem distanční vzdělávání.

_______________________________________________________________

1 Apel ČOSIV a partnerských organizací na Vládu ČR Děti jako vládní priorita:
https://cosiv.cz/cs/2021/02/09/apel-na-vladu-cr-deti-jako-vladni-priorita/
2 Informace MŠMT k provozu škol a školských zařízení ze 27. února 2021:
https://www.msmt.cz/skoly-rezim-od-brezna
3 Jak při distanční výuce poznat dítě v nouzi a podpořit ho:
https://cosiv.cz/wp-content/uploads/2021/02/C%CC%8COSIV_ditevohrozeni_A4.pdf
4 Metodické doporučení MŠMT ke vzdělávání distančním způsobem:
https://www.msmt.cz/metodika-pro-distancni-vzdelavani
5 Linka bezpečí:
https://www.linkabezpeci.cz/
6 Linka pro rodinu a školu:
https://linkaztracenedite.cz/
7 Psychologická pomoc rodičům a pedagogům Zapojme všechny:
https://zapojmevsechny.cz/pomoc/

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..