Třídní PBIS, systematická podpora chování a předcházení konfliktům ve třídě

Začněte ve třídě využívat efektivní management chování postavený na ověřených principech. Naučí vás to nový MŠMT akreditovaný kurz Třídní PBIS neboli Podpora chování a předcházení konfliktům ve třídě.
Naučíte se šetřit čas a energii vynakládanou na řešení konfliktů a současně vhodným způsobem podporovat děti, aby se lépe chovaly, zlepšil se jejich postoj k učení a školní výsledky.
Představíme vám principy fungování prvních pater frameworku PBIS (Positive Behavioral Interventions and Supports) tak, že je dokážete zavést ve své třídě a s kolegy postupně rozšířit na celou školu.
Obsah kurzu
- Základní poznatky o náročném chování a možnostech, jak mu předcházet aplikací jednoduchých principů.
- Představení unikátních intervencí, které vám pomohou lépe zvládnout náročné chování, pokud se vyskytne.
- Příklady regulačních technik, nácviku chování a přístupů podporujících respektující vztahy.
- Specifika přístupu k dětem s vývojovým a akutním traumatem (dysfunkční rodinné vztahy, zážitky z války i dopady pandemie).
Lektorky
- Mgr. Anna Kubíčková
- Mgr. Julie Janečková
Termín
6. a 7. června 2022 od 09:00 do 17:00
Místo konání
Skautský institut, z. s., Staroměstské náměstí 4/1, 110 00 Praha, učebna 219, 2. patro
Cena
4.550 Kč
Kurz je akreditovaný u Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pod číslem Č.j.: MSMT- 536/2022-4-24
Registrace a další informace
Mgr. Monika Durďáková, monika.durdakova@cosiv.cz, tel: 777 949 294
Série infografik o náročném chování pro pedagogy, rodiče i odborníky

Připravili jsme pro vás tři infografiky shrnující základní principy neurobiologie mozku a poznatky mezinárodně ověřených přístupů.
1. Infografika Proč se tak chová
Popisuje limity v chování týkající se a) naplňování potřeb a kvality prostředí, b) stresové reakce a momentálního stavu a c) aktuálních schopností a dovedností.
Popisuje tři způsoby zklidnění rozrušeného jedince a jednoduchý postup možných kroků.
3. Infografika Jak se tomu vyhnout
Popisuje praktické rady a tipy, jak předcházet limitům v chování a podporovat wellbeing všech dětí a mladistvých.
Ke stažení
- COSIV_001_Proc_se_tak_chova_210x297_v2
- COSIV_002_Co_muzu_udelat_210x297_v3
- COSIV_003_Jak_se_tomu_vyhnout_210x297_v2
Náhledy
Seznam infografik k podpoře dětí zasažených válečným konfliktem

Seberegulace pro děti (podle věku)
Jak pečovat o duševní zdraví v době válečné krize
Jak zvládat negativní emoce
20 vzkazů pro lidi, kteří prožívají trauma
Metoda zklidnění 5-4-3-2-1
Jak zvládnout panickou ataku
Regional centre on violence, traumatic stress and suicide prevention (Norway)
- CZ – Děti, ozbrojený konflikt a útěk do bezpečí
- EN – Children, armed conflict and flight
- UA – Діти, збройний конфлікт і втеча до безпеки
- CZ – Zažili jste ozbrojený konflikt?
- EN – Have you experienced armed conflict?
- UA – doplníme ASAP
Jak pomoci dítěti, které prožívá akutní trauma (pouze česky)
Jak pomoci dítěti, které prošlo traumatem(pouze česky)
Série infografik o náročném chování pro pedagogy (pouze česky)
Situace je vážná: pečujme o sebe, podpořme děti (pouze česky)
Jak může učitel pomoci žákům (pouze česky)
Pět kroků pro zvládnutí emocí (pouze česky)
10 priorit k probuzení hlubokého učení a zotavení se z krize (pouze česky)
Umění zklidnění (pouze česky)
Konference pro Agenturu pro sociální začleňování v roce 2021:

V roce 2021 jsme vystoupili na 8 regionálních online konferencích pro Agenturu pro sociální začleňování.
Téma Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí zahrnuje dopady negativních zkušeností v dětství a vývojového traumatu, ale také možnosti, jak podporovat resilienci i zmírňovat negativní dopady i díky nespecifické prevenci založené na jednoduchých principech.
Záznamy z konferencí si můžete přehrát přes link níže:
START ZE ZADNÍ ŘADY
Online regionální konference pro Jihočeský kraj, 14.4.2021
10:30 – 11:20 Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, ČOSIV
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-jihocesky-kraj/
VÍM, KAM JÍT. NA CESTĚ K ROVNÉMU PŘÍSTUPU VE VZDĚLÁVÁNÍ
Online regionální konference pro Moravskoslezský kraj, 28.4.2021
10:30 – 11:10 Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D., Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-msk/
ROVNÉ PODMÍNKY VE VZDĚLÁVÁNÍ V KONTEXTU KARLOVARSKÉHO KRAJE
Regionální online konference pro Karlovarský kraj, 19.5.2021
13:00 – 13:50 Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-karlovarsky-kraj/
ŠKOLA JAKO DRUHÁ RODINA
Online regionální konference pro Královehradecký kraj, 9.6.2021
11:00 – 11:50 – Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-khk/
ROZVOJ PODPŮRNÝCH SÍTÍ INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ
Regionální online konference pro kraj Vysočina, 23.9.2021
09:45 – 10:30 – Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-vysocina/
TENKÁ HRANICE MEZI VZDĚLÁVÁNÍM A SOCIÁLNÍ OBLASTÍ
Regionální online konference pro Liberecký kraj, 21.10.2021
11:40 – 12:20 – Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání, z. s.
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-liberecky-kraj/
PODPORA ŽÁKŮ SE SOCIÁLNÍM ZNEVÝHODNĚNÍM – VÝCHODISKA A PRAXE
Regionální online konference pro Zlínský kraj, 11.11.2021
11:00 – 11:50 – Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-zlinsky-kraj/
PREVENCE VÝCHOVNÝCH OBTÍŽÍ A VZNIKU SOCIÁLNĚ PATOLOGICKÝCH JEVŮ U DĚTÍ
Regionální online konference pro Pardubický kraj, 25.11.2021
10:30 – 11:00 – Vliv životní situace na chování, prožívání a učení dětí – PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D., místopředsedkyně České odborné společnosti pro inkluzivní vzdělávání
https://www.socialni-zaclenovani.cz/konference-pardubicky-kraj/
Záznam z webináře: STRACH Z VÁLKY – Jak ho snižovat i přijmout a nacházet klid

V souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině začal ČOSIV připravovat materiály a další aktivity, které mohou pomoci dětem, rodičům a učitelům zvládnout krizovou situaci.Dalším počinem je nabídka webináře, který ČOSIV připravil ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem ČR.
Webinář s názvem: STRACH Z VÁLKY – Jak ho snižovat i přijmout a nacházet klid proběhl ZDARMA ve čtvrtek 10. 3. 2022 v čase 14:00 až 16:00.
Co se ze záznamu webináře dozvíte?
- Bojí se děti toho, co my?
- Jaké mohou být vnější projevy strachu v chování dětí?
- Kolik pozornosti tématu dát?
- Jak mluvit o těžkých, nepříznivých tématech a jak poté pracovat se sebou?
- Co nás vrací ke klidu?
KDE: Webinář můžete zhlédnout na tomto odkazu.
LEKTORKA:
Mgr. Kristýna Farkašová
-
- Třetím rokem absolvuje odborný výcvik v oblasti podpory duševního zdraví dětí a pedagogů, který poskytuje ČOSIV ve spolupráci s Norským centrem Østbytunet;
- je lektorka, terapeutka, krizová interventka;
- pracuje s lidmi v krajních životních situacích i s těmi, co se touží dále rozvíjet;
- absolvovala 5letý sebezkušenostní výcvik v systematickém přístupu k psychoterapii;
- je certifikována např. v poradenství pro pozůstalé, v telefonické krizové intervenci či v práci s traumatizovanými klienty;
- má bohatou praxi z oblasti sociální péče a služeb – přímá péče, zavádění standardů kvality, práce pro hospicové občanské sdružení Cesty domů;
- přispívá na blog Laskavá všednost a s kolegou tvoří podcast Hovorna.
Infografiky: Seberegulace pro děti

V souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině začal ČOSIV připravovat materiály a další aktivity, které mohou pomoci dětem, rodičům a učitelům zvládnout krizovou situaci.
Dalším ze vzniklých materiálů jsou infografiky na téma Seberegulace pro děti.
Tyto infografiky s tipy na seberegulaci jsme rozčlenily na 3 věkové kategorie:
- 5-11 let;
- 5-18 let;
- 9-18 let.
Zároveň materiály přinášíme jak v češtině, tak v ukrajinštině.
Infografiky v češtině:
Infografiky v ukrajinštině:
Záznam webináře: Jak s dětmi mluvit o válce

Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání se v souvislosti s děním na Ukrajině rozhodla uspořádat webinář s názvem: Jak s dětmi mluvit o válce.
Webinář proběhl ZDARMA v pondělí 7. 3. 2022 na platformě ZOOM od 21:00 hodin.
Lektoři:
- Táňa Mančíková
- Michal Kniha
Webinář řeší:
- Jak reagovat v nastalé situaci a jak s dětmi vést rozhovor?
- Jaké zásady bychom měli dodržovat při krizové komunikaci s dětmi?
Nabízíme ZDARMA odbornou pomoc

Dětské duševní zdraví je křehké a zejména nyní, v souvislosti s probíhající válkou na Ukrajině,
vyvstává řada situací, ve kterých si ani zkušení dospělí – rodiče i učitelé – nemusí vědět rady.
ČOSIV proto nabízí pomoc odborníků, kteří jsou připraveni ZDARMA poradit.
Můžete se na ně obrátit, pokud doma nebo ve škole řešíte některé z těchto témat:
- jak s dětmi komunikovat válku;
- jak pomoci dítěti zvládat stres a emoce, které v něm válka vyvolává;
- jak přistoupit k řešení problémů, které mohou vznikat v třídních kolektivech mezi žáky ukrajinské, ruské i české národnosti.
Pokud máte zájem o bezplatnou konzultaci, napište nám na email intervence@cosiv.cz, kde uveďte tyto informace:
- o jaký věk dětí se jedná;
- zda jste ve vztahu učitel/vychovatel nebo rodič;
- své telefonní číslo.
V návaznosti na zaslanou zprávu vám potvrdíme přijetí emailu, oslovíme odborníka a ten se vám do 24 hodin ozve zpět.
V případě, že nebudete právě na telefonu, pošleme vám SMS s nabídkou času propojení. Pokud se vám nepodaří s jedním z našich odborníků spojit do 24 hodin od vašeho prvotního emailu, prosíme, kontaktujte nás znovu.
Záznam z 1. on-line setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť

V těchto dnech každý z nás potřebuje podporu. Obzvlášť ti, kteří ji sami poskytují jiným. Ve středu 18.11. 2020 jsme proto pořádali 1. online setkání pro pracovníky školních poradenských pracovišť. O setkání byl opravdu mimořádný zájmem a zúčastnilo se ho přes 160 školních poradenských pracovníků, ředitelů a učitelů z celé republiky. Věnovali jsme se podpoře dětí se SVP během pandemie, podpoře duševního zdraví dětí i učitelů a podpoře chování dětí v on-line prostředí. Příspěvek týkající se podpory chování dětí představuje některé důležité principy a postupy PBIS.
Videozáznam naleznete zde.
Zajištění podpory dětem se SVP během distančního vzdělávání (PDF)
Podpora seberegulace a duševního zdraví (PDF)
Podpora chování dětí v online prostředí (PDF)
Diskuse byla plná inspirativních postřehů účastníků, zveřejňujeme tedy část z nich:
„Základem je vztah učitele a asistenta pedagoga, kde to dobře nefunguje v prezenční výuce, je toto možná ještě obtížnější v distanční výuce. My asistenty pedagoga intenzivně využíváme, např. i pro doučování dětí.“
„Jsem moc ráda, že AP máme – fungují, individualizují, věnují se žákům, kteří je potřebují, podporují i ty, kteří nemají doporučení z poradny, ale umí podpořit i ty, kteří to potřebují…stále však ladíme a hledáme nejlepší cesty…“
„Zapojila jsem do výuky asistenty pedagoga a je to skvělé. Problém byl většinou na straně učitelů, kteří se zase bránili. Ale je to už jasně prokázané, asistent pedagoga, který kontaktuje rodinu, který přichází do online hodin a může následně s žákem individuálně pracovat, nejen učitel, který v této době je velmi zatížen komunikací s rodiči, žáky, formativním hodnocením.“
V záznamu i chatu byly vzneseny přínosné dotazy a většina z nich byla přímo v průběhu setkání zodpovězena a doplněna o zajímavé zkušenostmi účastníků z jejich praxe. Doporučujeme Vám tedy záznam si poslechnout. Pro účastníky, kteří se setkání účastnili jsme připravili krátký upřesňující souhrn témat a otázek.
Jsou individuální konzultace časově omezeny?
Záleží na rozhodnutí ředitele školy, který by měl zvažovat individuální potřeby žáka. Pokud jsou dodrženy bezpečnostní a hygienická opatření (například větrání po dobu 5 minut), pak konzultace jeden na jednoho ze strany MŠMT časově omezeny nejsou.
Jak lze motivovat děti a rodiče ke spolupráci?
Obecně je vhodné vybudovat si s dítětem pozitivní vztah, a i přes vnímané bariéry se snažit pozitivně komunikovat i s rodinou dítěte. Pokud budou rodiče od školy dostávat vzkazy o úspěších a příkladech dobrého chování svého dítěte, získají ke škole lepší vztah a zlepší se komunikace. Při současném hybridním vzdělávání se osvědčilo využívat asistentů pedagoga i dalších zaměstnanců školy k individuální práci se žáky online či docházením do rodin či při setkáních venku. Opět platí, že žák bude více motivován, pokud taková setkání proběhnou v příjemné atmosféře (je možné, že taková atmosféra v rodině panuje málo kdy), žák má možnost se aktivně podílet na obsahu a/nebo formě výuky a je mu srozumitelně vysvětlena užitečnost nabitých znalostí a dovedností v budoucím životě
Je možné nějak zajistit, aby učitelé skutečně zohledňovali přiznaná opatření i při hybridní výuce?
Učitele by měli být ze strany ředitele školy i školního poradenského pracoviště dostatečně informování, že přiznaná podpůrná opatření platí a je třeba je zohledňovat i během distanční výuky. Od učitelů lze v tomto ohledu požadovat zpětnou vazbu a nabídnout konzultační pomoc školního poradenského pracoviště.
Nakolik jsou v současné situaci zapojováni asistenti pedagoga?
Ze zkušenosti účastníků a informací, které máme z praxe, záleží především na přístupu školy i samotných učitelů. Máme mnoho reakcí, že se asistenti velmi aktivně zapojovali do distanční výuky, ať již aktivním zapojením do online výuky, přípravou materiálů a pracovních listů, i individuální prací s dětmi se SVP online, ale také osobní podporou dětí při individuální práci s žáky přímo ve škole či při návštěvách žáků. Zajímavá data na svém webu zveřejňuje Člověk v tísni a předpokládáme další data z ČŠI.
Mohou být služby ŠPP poskytovány dětem starším 15 let bez souhlasu zákonného zástupce?
Ano, dětem starším 15 let lze poskytnout služby krizové intervence, ale k navázání dlouhodobější spolupráce je nutný souhlas zákonného zástupce. Některé školy zahrnují služby ŠPP do školního řádu a rodiče na začátku školního roku podepisují generalizovaný souhlas se školním řádem. Všeobecně v této oblasti existuje řada různých výkladů. Pokusíme se získat stanovisko ze strany MŠMT a nejasné právní aspekty poradenské praxe pak mohou být jedním z témat dalšího online setkání. Vaše otázky a tipy k tomuto bodu nám můžete posílat mailem na info@cosiv.cz. Předem děkujeme!
Co v dnešní době může a nemůže dělat asistent pedagoga a má možnost některé požadavky zamítnout?
Jedná se o poměrně nové téma, které by mělo být důrazněji komunikováno ze strany MŠMT. Obecně je nutné, aby se asistenti pedagoga co nejvíce zapojovali do podpory žáků se SVP a hledali společně s učitelem a ředitelem cesty, jak tuto podporu poskytovat. Je však zásadní, aby v takových situacích MŠMT prosadilo výjimku pro školské pracovníky do zákazu volného pohybu. Situaci navíc dále zhoršuje fakt, že samo MŠMT v odpovědích na svém webu v době plošného uzavření škol zakazovalo osobní kontakt AP se žáky, přičemž pro některé žáky se může jednat o jediný možný kontakt se školou a individuální podpora ze strany školy je pro takové žáky nezbytná. Stejně tak jako platily výjimky pro služby sociální a zdravotní, je rolí MŠMT zajišťovat a komunikovat výjimky pro zvláště zranitelné žáky se SVP a možnost jejich individuální podpory ze strany pracovníků škol.
Jakým způsobem se může škola dozvídat informace o vašich materiálech a akcích?
Je možné přihlásit se k odběru našeho newsletteru na adrese info@cosiv.cz, například zástupce může vybrané příspěvky rozesílat učitelům, někteří pracovníci ASZ, MAS, PPP a SPC informují o našich službách své spolupracovníky, školy i rodiny. Budeme moc rádi, pokud budete informace o našich akcích a naše materiály využívat a sdílet dál se všemi, kterým mohou být užitečné.
Je mlčenlivost školních psychologů ukotvena v legislativě?
Ano, školní psychologové jsou vázáni mlčenlivostí, existují však různé výklady ohledně jejího rozsahu. Na některých školách je mlčenlivost psychologa absolutní i v rámci školního poradenského pracoviště a vůči zaměstnavateli, jinde je obvyklé v rámci pracoviště sdílet základní informace, tj. jméno dítěte a kategorii jeho obtíží, se kterými do poradny přichází (např. úzkosti, rodinné problémy apod.), jinde se tyto informace sdílejí i v rámci všech dotčených pracovníků. Rozhodně by však psycholog, který je vázán mlčenlivostí, neměl pracovníkům školy sdílet na potkání podrobnosti obtíží dítěte a jejich sezení. Také k tomuto tématu, ve kterém je praxe v různých školách rozdílná, se pokusíme zpracovat hlubší rozbor a vyžádat si stanovisko ze strany MŠMT.
Seznam inspirativních zdrojů, které byly sdíleny a setkání:
ČOSIV Doporučení k zajištění podpory při přechodu speciálních škol na distanční vzdělávání
ČOSIV Doporučení k systémové podpoře dětí se SVP při vzdělávání distančním způsobem
Distanční vzdělávání u žáků se sociálním znevýhodněním
Informace k provozu škol a školských zařízení od 18. listopadu 2020
Metodika organizace Vigvam k návratu dětí do škol
Pomůcky pro uvolnění psychomotorického neklidu
Praktické a přínosné infografiky jak přistupovat k traumatizovaným dětem
Jak podpořit děti s náročným chováním
Relaxační místo a relaxační pomůcky
Náročné chování, trauma a vývoj mozku
Informace k projektu pilotu implementačního rámce PBISna třech českých školách
Návrat do škol po přerušení výuky

Návrat do škol po přerušení výuky:
Postupy podporující pocit bezpečí, předvídatelnost prostření a očekávané chování
Žáci se musí ve škole cítit bezpečně a mít dobré vztahy s vrstevníky i učiteli, aby se vůbec mohli učit, rozvíjet svůj vzdělávací potenciál a dosahovat vzdělávacích úspěchu. Řada žáků je v době výjimečného stavu vystavena různě náročným podmínkám a zážitkům. Všichni zažili změnu v režimu, izolaci bez kamarádů, školy a obvyklých aktivit. U řady dětí nebyly zřejmě pravidelně zajištěny ani jejich základní životní potřeby (zejména dostatečná strava, spánek a pocit bezpečí). Takové děti nutně potřebují, aby pro ně byla po jejich návratu škola bezpečným, předvídatelným a přátelským prostředím. A to zejména pokud jsou nadále ohroženy nenaplňováním svých základních potřeb v rodinném prostředí.
Na tomto linku naleznete šest strategií zvyšujících pocit bezpečí, předvídatelnosti a očekávaného chování. Ty umožňují při návratu do škol poskytnout nejen plošnou podporu všem žákům, ale i cílenou podporu dětem s vyšší potřebou podpory.